Bel-Boyun Ağrıları Uyuma Şekliyle İlişkisi

Boyun ve bel ağrıları en sık görülen ağrılar arasındadır. Kadınlarda boyun ağrıları % 59, bel ağrıları ise % 52 oranında bildirilir. En sık 20-79 yaş arasında görünür ve % 25-60 oranında kronikleşir. Omurga ağrılarının en önemli değiştirilebilir faktörlerinden biri uyku postürüdür.

Ayaktayken annuler sertlik ve zigofisial temas artar. Viskoelastik dokular uzun süreli elongasyon yüklenmelerine hassastır. Kedilerin omurgası 60 dk boyunca sürekli düşük yüke maruz kaldığında pro-inflamatuar kimyasallar salgılar. Çalışmalar incelendiğinde uyku postürleri yüz üstü , sırt üstü ve yan yatış olarak ayrıldı. Yan yatış da destekli yan yatış ve ¾ yan yatış olarak ayrıldı.

Dorsal ve lomber semptonları olanlara sırt üstü, servikal semptomları olanlara ise yan yatış önerildi. İki çalışmada yan yatış ve sırt üstü ile yan yatış kombinasyonunda ağrıda azalma izlendi. Avrupa’da % 60 oranında yan yatış pozisyonun tercih edildiği izlendi. Simetrik yan yatış pozisyonunda uyuma sabahları daha az omurga ağrısına neden oldu.

Bel ağrılarının son 20 yıllık incelemesinde sadece % 8-15 oranında spesifik bir dokuyla bağlantı bulundu. Araştırmaların sonucunda boyun ağrıları için yan yatış, bel ağrıları için de yan yatış ve sırt üstü yatış önerildi. Uyku süresiyle osteoartrit gelişimine bakıldığında ise 6 saatten az uyuyan kişilerde 7-8 saat uyuyan kişilere göre istatistiksel olarak anlamlı daha fazla osteoartit gelişti.

9 saatten fazla uyuyanlarla ise bir fark gözlenmedi. Ağrısı fazla olan kişilerin (10 üzerinden 8-10) daha az uyudukları izlendi. Uyku zamanı arttıkça ağrının azaldığı tespit edildi. Bu ilişki özellikle radyolojik olarak tanı konmuş diz osteoartritli kişilerde mevcuttu.  Uyku azalması aynı zamanda otonom sinir sistemini etkileyerek sempatik tonusü artırıyor. Bu nedenle hipertansiyon ve kardiyovasküler hastalıkların da uyku kalitesi azalan kişilerde arttığını izliyoruz. Kronik bel ağrılı hastaların da uyku kalitesinin bozulduğu çalışmalarla kanıtlanmış durumda. Bu da vücuttaki inflamasyon yükünü artırarak iyileşmeyi yavaşlatıyor ve bir kısır döngüye yol açıyor. Azalan uyku kemik sağlığını da etkiliyor. 11.084 kadının incelendiği bir çalışmada özellikle 5 saat ve daha az uyuyan kişilerde kalçada ve omurgada daha fazla osteoporoz gözlendi.

Sonuçta iyi bir omurga ve kas iskelet sağlığı için uyku postürü, uyku kalitesi ve uyku süresinin çok önemli olduğu hatta kas iskelet rahatsızlıklarını tetikleyebileceğini biliyoruz. Kas iskelet sağlığımız için uyguladığımız egzersizler aynı zamanda uyku kalitesini de artırarak çift yönlü bir etki oluşturmaktadır.